Дисципліна «Патофізіологія та вікові особливості протікання патологічних процесів» забезпечує процес навчання і підготовки спеціальності 227 «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти ступеня бакалавра, який дозволить використовувати загальні закономірності виникнення, розвитку та завершення конкретної хвороби в різних вікових періодах життя людини в подальшій практичній роботі за фахом.
Міждисциплінарні зв’язки дисципліни:
В структурно-логічній схемі програми підготовки фахівця кредитний модуль «Патофізіологія та вікові особливості протікання патологічних процесів» забезпечують наступні дисципліни та кредитні модулі:
Анатомія людини, фізіологія людини
Дисципліна «Патофізіологія та вікові особливості протікання патологічних процесів»
забезпечує наступні дисципліни та кредитні модулі:
Цикл навчальних дисциплін з фізичної терапії всі розділи

Мета та завдання дисципліни
Метою навчальної дисципліни є формування у студентів здатностей:
Здатність вчитися, здобувати нові знання, уміння, у тому числі в суміжних спеціальностях галузі та галузі відмінної від професійної
Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Здатність вирішувати проблеми впрофесійній діяльності на основі аналізу й синтезу
Здатність добре орієнтуватись в основних проблемах і завданнях охорони здоров’я
Здатність працювати з медичною та технічною документацією, що стосується спеціальності
Основні завдання навчальної дисципліни
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти після засвоєння навчальної дисципліни мають продемонструвати такі результати навчання:
знання:
принципів неперервної освіти
- способів та методів навчання.
- структурно логічної побудови професійної області знань, внутрішньо та міждисциплінарні дисциплінарні зв’язки.
- принципів систематизації інформації.
- основних патофізіологічних процесів та синдромокомплексів.
- методик проведення функціональних проб та тестування;
- методів діагностики і моніторингу стану здоров'я.
уміння:
- системно мислити;
- використовувати довідкову літературу, медичну та технічну документацію;
- розвивати та застосовувати у професійній діяльності творчі здібності.
- здобуття визначеного професійного рівня за рахунок адаптації до власних можливостей та інтеграції в існуючу систему освіти;
- практичного використання інформаційних і комунікаційних технологій для вирішення прикладних професійних завдань
- застосовувати знання фундаментальних дисциплін для розв’язку професійних задач;
- сприймати, усвідомлювати та передавати інформацію у повному обсязі без спотворення змісту.
- застосовувати засоби сучасної діагностики;
- вивчати та аналізувати історію хвороби, матеріали попередніх обстежень іншу документацію та інформацію, яка стосується стану здоров`я пацієнта.
- застосовувати методи спостереження, аналізу і синтезу, принции структурної й функціональної організації об’єктів і процесів в галузі забезпечення здоров’я людини.
досвід:
• розуміння основ патологічних змін при різних захворюваннях та засвоєння принципів життєдіяльності людини під час конкретної хвороби в різні вікові періоди життя;
• формування у студентів-реабілітологів здатністі до оцінки патологічних процесів.які виникають при хворобах в різних органах і системах людини в різних вікових періодах життя;
• засвоєння механізму виникненні патологічного процесу в організмі людини в різні вікові періоди життя, усвідомити їх сутність, причини та умови виникнення хвороби, вміння пояснювати механізми інтегративної діяльності хворої людини;
• набуті знання про окремі нозологічні форми захворювань у віковому аспекті дають можливість попередити їх виникнення та надати необхідну допомогу у разі потреби.

1. Предмет та завдання патофізіології. Загальне уявлення про хворобу (етіологія та патогенез).
Типові патологічні процеси
2. Біль, етіологія, патогенез болю, загальні реакції організму на біль. Особливості патогенезу болю при патології серцево-судинної, дихальної системи, захворюваннях та травмах опорно-рухового апарату та при неврологічних розладах
3. Запалення. Патогенез основних порушень обміну речовин в тканинах при запаленні. Значення запалення для організму. Особливості патогенезу запалення при патології серцево-судинної, дихальної системи, захворюваннях та травмах опорно-рухового апарату та при неврологічних розладах.
4. Набряк етіологія, патогенез
5. Гіпоксія Етіологія Патогенез Компенсаторно-пристосувальні реакції Екстрені компенсаторно-пристосувальні реакції Відстрочені компенсаторно-пристосувальні реакції Адаптація Патологічні зміни при гіпоксії Принципи лікування і профілактики гіпоксії Особливості патогенезу гіпоксії при патології серцево-судинної, дихальної системи, захворюваннях та травмах опорно-рухового апарату та при неврологічних розладах
6. Патологічна фізіологія периферичного кровообігу. Етіологія, патогенез. Артеріальна гіперемія. Венозна гіперемія. Ішемія. Стаз. Тромбоз. Емболія.
7. Порушення мікроциркуляції. Внутрішньосудинні механізми порушення мікроциркуляції. Позасудинні механізми порушення мікроциркуляції
8. Гарячка (Лихоманка). Зміни в органах і системах при лихоманці. Етіологія. Патогенез. Роль центрів терморегуляції в розвитку лихоманки. Стадії лихоманки. Типи температурних кривих. Гіпертермія та її відмінність від лихоманки. Зміни в органах і системах при лихоманці. Значення лихоманки
Патологічна фізіологія органів і систем
9. Патологічна фізіологія розладів системного кровообігу, обумовлених порушенням функції серця. Патологічна фізіологія розладів системного кровообігу, пов’язаних з порушенням функції судин.
10. Патологічна фізіологія екстремальних станів (етіологія та патогенез шоку, колапсу).
11. Патологічна фізіологія зовнішнього дихання. Вікові особливості прояву типових патофізіологічних процесів.
12. Патологічна фізіологія ендокринної системи (гормони та їх роль в організмі, нейроендокринні захворювання, стрес та загальний адаптаційний синдром). Голодування. Порушення обміну речовин. Порушення вуглеводного обміну. Вуглеводний обмін і його регуляція. Патологія вуглеводного обміну. Цукровий діабет. Цукровий діабет 1-го типу. Цукровий діабет 2-го типу. Основні патоанатомічні та патофізіологічні зміни при цукровому діабеті. Вікові особливості прояву типових патофізіологічних процесів.
13. Патологічна фізіологія нервової системи (порушення функцій НС – нервових клітин і провідників, синапсів, чутливості). Вікові особливості прояву типових патофізіологічних процесів. Інсульт. Постінсультні патофізіологічні процеси. Хвороби Паркінсона, Альцгеймера.
14. Патологічна фізіологія опорно-рухового апарату (ОРА). Травми ОРА (Переломи, Вивихи, Розтягнення..) захворювання ОРА. Вікові особливості прояву типових патофізіологічних процесів.
15. Патофізіологія інших внутрішніх систем організму (травна система, печінка, нирки). Вікові особливості прояву типових патофізіологічних процесів.